lauantai 13. helmikuuta 2021

Sofi Oksanen - Koirapuisto


Takakansi:

Ehkä kaikki olisi mennyt toisin, jos olisin tunnistanut hänet heti ja ymmärtänyt paeta.

En uskaltanut kääntää päätäni, en varmistua asiasta.

Paljastuisin hetkessä. Elinaikani olisi laskettavissa päivissä, ehkä tunneissa.

KOIRAPUISTO on kahdessa aikatasossa vyöryvä romaani nykypäivän Helsingistä ja Ukrainan itsenäisyyden vuosista, hedelmöitysbisneksestä ja elämästä korruption valtaamassa yhteiskunnassa idän ja lännen polttopisteessä. Samalla se on syvän inhimiilinen tarina uskollisuudesta ja rakkaudesta, lapsensa menettäneestä naisesta ja valheiden voimasta.

---

Sofi Oksasen Koirapuisto on mukaansa tempaava, jouhevasti etenevä ja taidokkaasti kirjoitettu tarina pakon sanelemista selviytymiskeinoista - siitä, kuinka viehättävälle ja geneettisiltä ominaisuuksiltaan edustavalle nuorelle naiselle hedelmöitysbisnes voi hyvinkin vaikuttaa tulonhankintakeinona huonoista vaihtoehdoista vähiten epämiellyttävältä. Bisnes on kuitenkin raakaa peliä ja hedelmälliyys sekä omien jälkeläisten pois antaminen kipeä kokemus. Näiden teemojen ympärille kietoutuva tarina on paitsi koskettava, myös ahdistava ja myötätuntoa herättelevä.

Olen lukenut Oksaselta kolme kirjaa tätä aiemmin; Baby Janen, Puhdistuksen ja Kun kyyhykset katosivat. Jo noiden kolmen aiemman teoksen pohjalta olin lukinnut mieleeni ajatuksen Oksasesta taidokkaana, suoraan asiaan pureutuvana kirjoittajana, jonka kylmäkiskoisesta tyylistä nautin.Tarinallisesta näkökulmasta sen sijaan olin aiemmin tunnustanut pitäväni ainoastaan Puhdistuksesta - puhuttelevista teemoistaan huolimatta kaksi muuta olivat jättäneet jälkeensä jotenkin vähän laimean olon ja hämmennyksen joidenkin keskushenkilöiden kummalliselta/ristiriitaiselta tuntuvien ratkaisujen äärellä. 

Nyt Koirapuiston luettuani olen ehdottomasti valmis kasvattamaan Oksasen lemppariteosten listaani. Koirapuisto oli mielestäni sekä hyvää proosaa (kuten kaikki lukemani Oksaset) että tarinallisesti mukaansatempaava ja hahmojen osalta inhimillinen ja ymmärrettävä. Jossain rujoudessaankin kuvaisin tarinaa myös kauniiksi ja koskettavaksi tarinaksi.

Vaikka Koirapuisto ei kuulu Viron lähihistoriaa kuvaavaan Kvartetti-sarjaan (toisin kuin Puhdistus ja Kun kyyhkyset katosivat), voisin jopa suositella Koirapuistoa entuudestaan Oksasen kirjallisuuteen perehtymättömälle, joka tuntisi Puhdistuksen tarinan ja haluaisi aloittaa jostain muusta teoksesta  (olkoonkin, että pysyn kaikesta huolimatta näkemyksessä, että jos aikomuksena on lukea tasan yksi teos Oksaselta, sen olisi syytä olla juuri Puhdistus) [tämä mielipide voi tietysti vielä elää niin kauan kun Norma ja Stalinin lehmät ovat lukematta...].

1 kommentti:

  1. Totuus jäsenyydestäni, kuinka minusta tuli Illuminatin jäsen. Haluan kertoa ihmisille, jotka haluavat liittyä suureen Illuminatiin, kuinka suuri Illuminati-jäsen on auttanut minua. Hänen nimensä on Lord Morgan. Auttaa minua saamaan elämäni takaisin kuoleman vaiheelta. Purettu noin 5 vuoden ja kuuden kuukauden kuluttua. Sen jälkeen kun niin monet Illuminatin jäsenet ovat pettäneet hänet. Vuosien mittaan olin toivoton ja taloudellisesti lattialla. Mutta eräänä päivänä netissä surffaillessani törmäsin Suuren Illuminatin jäsenen, Lord Morganin, viestiin ja sanoin, että jos olisit Suuren Illuminatin jäsen, voit olla kuuluisa, rikas ja menestyvä elämässä. Otin välittömästi yhteyttä ja selitin hänelle kaiken, ja hän suositteli minua ja auttoi minua liittymään jäsenrekisteröintilomakkeeseen, jolla minut aloitettiin ja minut vihittiin Illuminatin suureen uuteen maailmanjärjestykseen. Sen jälkeen he antoivat minulle kaikki ohjeet ja kertoivat minulle, että aloittamisen jälkeen kaikki uudet jäsenet palkitaan 1 000 000 dollarin käteisellä. Ja kaikki ne henkilöt, jotka pettivät minut aiemmin, illuminati pidätti ja rahani, jotka luulin kadonneen, palautettiin minulle takaisin. Lord Morganin avulla. Olin täysin vihitty Illuminatin täysjäseneksi. Jos olet epäonnistunut huijareiden kanssa aiemmin tai etsit jotakuta auttamaan sinua liittymään, neuvoni on, että annat Lord Morganin yrittää. Se on paras mahdollisuutesi tulla sellaiseksi, mitä haluat tulevassa elämässäsi. Ota häneen yhteyttä sähköpostitse: feliamorganilluminati@gmail.com tai WhatsApp +2348056051569.

    VastaaPoista